Daca este vacanta, e timpul pentru distractie. Una dintre cele mai importante si fascinante destinatii turistice la nivel mondial, este orasul Istanbul. Istanbulul, cel mai mare oras al Turciei, debordeaza de atractii pentru a se potrivi cu toate gusturile. Datorita faptului ca orasul s-a aflat sub conducerea a trei imperii diferite exista locuri care amintesc de fiecare epoca. Exista un fel de ambiguitate asupra apartenentei Istanbulului la continentul european sau la cel asiatic. Strict vorbind, Turcia este o tara europeana, ceea ce inseamna ca cel mai mare oras al sau este parte a Europei. Iata cateva dintre cele mai importante obiective tursitice pe care nu trebuie sa le ratezi daca ajungi pe taram turcesc.

Ca orice turist care se respecta, nu ai fost in Istanbul daca nu ai vizitat: Moscheea Sultan Ahmed, Hagia Sophia si Palatul Topkapi. Aceste trei monumente istorice sunt foarte aproape unul de altul si totodata intre ele mai sunt alte vestigii ale vechiului Constantinopole, cum ar fi Obelixul care a facut parte din Hipodromul din Constatinopole, fiind o copie a Circus Maximus din Roma.
La Hagia Sophia e interesant de observat ca desi a fost transformata din biserica in moschee, se daduse ordin ca desi sa devina moschee cu aferentele simboluri islamice, icoanele sa nu fie deteriorate, de aici si grija cu care s-au pastrat. La Palatul Topkapi poti afla despre istoria Imperiului Otoman si totodata sa vezi si sabia lui Stefan Cel Mare, pietre pretioase care impodobeau capetele incoronate, odaile sultanelor, bucatariile, hamam-ul, etc.

De asemenea, ar fi o crima importriva umanitatii sa nu intri macar in unul dintre numeroasele bazaruri, cum ar fi Marele Bazar, dar de incercat si stradutele adiacente. Si mai odios ar fi daca nu te-ai targui chiar si pentru o reducere de 1 YTL. E un sentiment aparte cand poti sa-ti iei un lucru cu un pret mai mic decat cel initial. Un trimuf si de altfel si o multumire pe care orice vanzator o da ca recompensa celor care stiu sa negocieze. Va asigur ca nimeni nu iese in pierdere.

Palatul Topkapi a gazduit toti sultanii otomani pana la regatul lui Abdulmecid I (1839-1860), insumand aproape patru secole. Mahomed al II-lea a ordonat construirea palatului, imediat dupa cucerirea Constantinopolului in anul 1453. Formei finale a palatului ce acoperea o suprafata de 700.000 de metri patrati, i-a fost adaugat zidul de 1.400 de metri lungime. De-a lungul zidului exista trei porti principale: poarta Otluk, poarta Demir si poarta Imperiala (Bab-i Humayun), si cateva porti mai mici. Dupa regatul lui Mahomed al II-lea Cuceritorul, palatul s-a dezvoltat constant formand un complex de cladiri si anexe.

Hagia Sofia a fost initial o biserica crestin ortodoxa fiind transformata intr-o moschee in anul 1453 de turci si apoi intr-un muzeu in anul 1935. Este considerata una din cele mai grandioase cladiri din istorie. Cucerirea ei de otomani la caderea Constantinopolului este considerata una din cele mai mari tragedii ale crestinitatii de credinta ortodoxa greaca. Hagia Sofia este unul din cele mai importante exemple de arhitectura bizantina care a supravietuit. Templul, in sine, era asa bogat si atat de decorat artistic inca Iustinian s spus „Solomon, mi-ai depasit orice inchipuire aici”. Iustinian a verificat ca era cea mai mare catedrala construita vreodata in acele vremuri, ea ramanand cea mai mare catedrala timp de 1.000 de ani pana la terminarea Catedralei din Sevilla.

Ceva ce cu siguranta te va fascina, este Ezanul – chemarea islamica la rugaciune. E un moment unic, in care pentru chiar si o secunda orasul parca isi incetineste ritmul. Chiar daca nu esti de confesiune islamica, de fiecare data te va incearca un sentiment profund de adorare si respect. Daca italienii nu pot respira fara un espresso, turcii nu pot trai, vorbi, face negot, etc. fara traditionalul ceai negru. Daca o sa te opresti in Marele Bazar si o sa incepi sa te tocmesti pentru aur, mirodenii, etc. e imposibil sa nu-ti fie oferit o ceasca de ceai (Atentie: E considerat ca gest de impolitete sa refuzi).

Moscheea Albastra a fost construita in stilul otoman clasic dimensiunile fiind de 64 metri latime pe 72 metri lungime, constructia fiind cel mai bine apreciata de la distanta. Langa moschee se mai afla cateva cladiri ce reprezinta o scoala teologica, o baie turceasca, o bucatarie unde se obisnuia sa se serveasca supa saracilor si cateva magazine, venitul moscheei venind din vanzarea produselor din aceste magazine. Interiorul consta in spatiu liber si coloane foarte impresionante, tavanul domului fiind pictat cu motive arabesti. In interior nu se afla nici un fel de statuie sau picturi, religia islamica interzicand inchinarea la imagini de orice fel. Se numeste „Moscheea Albastra” datorita celor 20.000 de placi de faianta albastra „Iznik” din interior care au fost folosite la construirea sa, la exterior nefiind nimic albastru. Placile de faianta „Iznik” din sec al XVI-lea contin flori, copaci si motive abstracte. Exteriorul cuprinde 260 de ferestre colorate (vitralii) si o cascada de domuri foarte inalte(cel mai inalt avand 43 de metri inaltime si 33 de metri ca diametru), sustinute pe patru stalpi circulari enormi. Arcadele fiecarui dom par ca sustin si ele acelasi ritm vizual. Principala intrare din partea de vest este foarte frumos decorata dar, deoarece se vrea sa se pastreze spiritul sau sacru, vizitatorii sunt rugati sa foloseasca intrarea din nord, dinspre Hipodrom. In timpul verii, in fiecare seara de la ora 21:00 se organizeaza spectacole de lumini superbe. Daca vreti sa mergeti sa vizitati Moscheea Albastra trebuie sa stiti ca: intrarea vizitatorilor se face pe poarta de nord, pentru a intra in interior trebuie sa va descaltati (sunt distribuite pungi de plastic pentru incaltari), femeile trebuie sa poarte rochii decente si de asemenea trebuie sa isi acopere capul (sunt distribuite voaluri atunci cand oficialii moscheei considera ca este necesar).

In Istanbul se afla al doilea cel mai vechi metrou din lume, dupa cel din Londra. E un gen de funicular, care face legatura dintre podul Galata si cartierul Taksim. Deschis in 1874 continua sa fie un mijloc de transport eficient pe colinele orasului. Si pentru a ramane in aceasi stare de trecut din Taksim poti sa iei tramvaiul vechi care isi face incet drum printre marea de persoane. Un alt mijloc de transport care face legatura dintre diferitele maluri ale Istanbulului este vaporul. Dupa ce termini de cumparat de prin Marele Bazar o plimbare cu vaporul pana in Bekşitaş sau o alta oprire e numai bine venita. Pentru transportul in comun (metrou, tramvai, autobuz, vapor) e o metoda de plata foarte utila si anume: akbil (un fel de bilet inteligent) in functie de cat il incarci poti sa mergi pe diferitele mijloace de trasnport. In mod normal o calatorie ar costa in jur de 1 YTL.

Unul din cele mai strategice canale navigabile, Bosforul face legatura intre Marea Neagra si Marea Marmara iar impreuna cu stramtoarea Dardanele (in turca „Canakkale”) desparte Europa de Asia; este o vale inundata care urmeaza un curs iregular dinspre nord-est spre sud-vest pe o lungime de 32 de kilometri, 730-3300 metri latime si 30-120 metri adancime. Acest canal este foarte aglomerat atat de vase si tancuri petroliere cat si de pescari si vasele de croaziera pentru turisti. Peste canal trec doua poduri suspendate. Primul, Podul Bogazici, face legatura intre Beylerbeyi si Ortaköy si cel de-al doilea, Podul Fatih Sultan Mehmet, face legatura intre Anadolu Hisari si Rumeli Hisari.

Un alt edificiu pe care nu trebuie sa il ratezi daca vizitezi orasul Istanbul, este Muzeul Karyie (Biserica Chora). Desi cladirea bisericii Chora de astazi dateaza din sec XI-XIV, biserica originala a fost construita initial in sec XIV de Constantin cel Mare. Pe langa exteriorul sau atractiv, mozaicele si frescele din interior sunt opere de arta ale perioadei renascentiste bizantine. Mozaicele din cele doua holuri de intrare in biserica contin scene biblice infatisandu-i pe Fecioara Maria si Domnul Isus Hristos. Cele doua domuri de la intrare gazduiesc portrete ale stramosilor lui Isus pana la Adam, serii de picturi din viata Fecioarei Maria si a tineretii Mantuitorului. Biserica detine trei mozaice: Mantuitorul, Fecioara Maria in postura de profesoara si Fecioara Maria dormind. In partea de sud a bisericii se afla capela unde se afla mormintele membrilor familiei imperiale. Pe capela sunt unele din cele mai bine pastrate mozaice din acea perioada. In momentul in care biserica a fost transformata in moschee la inceputul sec al XVI-lea, mozaicele si frescele au fost acoperite cu var dar incepand cu anul 1950, acestea au fost restaurate si curatate de Institutul Bizantin din America. Cladirea a servit ca moschee de-a lungul a patru secole iar in 1948 a fost declarata muzeu, devenind un punct de atractie pentru multi calatori inclusiv pentru oaspeti de marca, cum ar fi Imparatul Wilhelm al II-lea.

Aceasta este doar o parte foarte mica a ceea ce inseamna cu adevarat Istanbul. Dar de fiecare data cand te vei intoarce acolo vei simti ca il descoperi din nou. E singurul oras care te va surprinde de fiecare data si nu te vei plictisi.

Agentiile de turism se intrec in oferte cat mai atractive pentru aceasta destinatie. De exemplu un week-end pe meleagurile turcesti costa doar 142 euro de persoana si include 3 nopti de cazare cu mic dejun si bilet de avion cu toate taxele incluse.