Coloana sonora a filmelor cu James Bond  este unul dintre elementele cheie ale sagai, de la tema de deschidere compusa de John Barry pana la melodiile lui Shirley Bassey sau Paul McCartney in anii 70, iar mai recent Adele si Billie Eilish.

Dr No si uitatul Monty Norman

Amprenta Bond apare din primul film din saga, The Satanic Dr. No  (1962), cu o tema de deschidere care oscileaza intre calm si adrenalina. „Fara muzica, James Bond nu ar fi atins nivelul de cult pe care il are”, a declarat pentru AFP Cyril Roux, editorul casei de viniluri Diggers Factory.

Istoria aminteste de numele britanicului John Barry, compozitor care a castigat cinci premii Oscar pentru coloane sonore precum My Africa si Dances with Wolves .

Dar versiunea originala ii apartine lui Monty Norman, un autor mai putin cunoscut. Producatorii filmului i-au cerut lui Barry sa retuseze opera lui Norman.

In total, Barry va semna „Tema James Bond” in douasprezece filme (intre 1962 si 1987). John Barry, care impartaseste initialele cu James Bond, „este baza muzicala a saga”, rezuma AFP Stephane Lerouge, care a lucrat cu maestrul britanic.

Tripleta Shirley Bassey

Un pas mai departe si o lovitura de gratie a fost atunci cand producatorii au decis sa puna versuri melodiei filmului.

Goldfinger (1964) a propulsat-o pe cantareata Shirley Bassey in fruntea topului de vanzari. Actrita britanica este singura interpreta care a participat la trei filme Bond: pe langa Goldfinger , Diamonds are Forever (1971) si Moonraker (1979).

Pentru Barry, „Bassey se potriveste perfect cu stilul muzicii Bond”. In Goldfinger , profesorul i-a cerut sa pastreze nota finala cat mai mare: „Cand am terminat am crezut ca o sa mor (rade)”, isi aminteste Bassey, un efort care i-a adus primul succes.

In Moonraker , Bassey nu a fost prima alegere, dar „Am facut-o pentru John Barry”, a explicat el. Ceilalti candidati nu ar vedea niciodata lumina zilei.

Paul McCartney, emisiuni noi

Dupa o prima perioada sub bagheta lui Barry, soarta muzicii Bond va fi legata de un alt „B”, alaturi de vedetele galaxiei Beatles.

George Martin, producator istoric al cvartetului Liverpool, preia lui John Barry in Live and let die (1973), iar Paul McCartney, impreuna cu sotia sa si noua sa trupa, Wings, semneaza piesa principala.

„Live And Let Die”, care mai tarziu avea sa fie interpretat de Guns N’Roses, este o „cezura”, in cuvintele lui Stephane Lerouge, pentru ca reprezinta separarea dintre compozitorul temei de deschidere a filmului si piesa din titlu.

O schimbare care va inchide pentru totdeauna prezenta lui Barry in saga (douasprezece filme mai tarziu). Barry planuise o ultima aparitie in Tomorrow Never Dies (1997), dar a sarit mai devreme „pentru ca nu avea garantia contractuala ca va face piesa tematica”, spune Lerouge.

Stafeta: Adele si Billie Eilish

Ajuns in secolul XXI, cantareata britanica Adele a facut furori cu amprenta sufleteasca pe „Skyfall” (2012), Oscar pentru cel mai bun cantec original. „A fost un soc”, subliniaza Cyril Roux. „Sunt un fan al lui Daniel Craig, care are acea latura animala a lui Sean Connery, iar aceasta muzica i se potriveste perfect”.

„Barry a falsificat canoanele lui Bond, spectrul sau (joc de cuvinte pe numele organizatiei inamice din 007, SPECTRE, ndlr) zboara peste toata muzica: piesa „Skyfall” este cel mai bun si cel mai recent tribut, intr-un stil neobarrian”, se adanceste. Stephane Lerouge.

Iar pentru ultima aparitie a lui Daniel Craig, in No time to die (2021) producatorii au ales-o pe Billie Eilish, plebiscitata de Shirley Bassey: „she did a good job”.